Wattway


Het vinden van voldoende ruimte voor het opwekken van zonne-energie vraagt om creativiteit. Rijkswaterstaat zoekt naar manieren om de infrastructuur te benutten voor het opwekken van duurzame energie. Met BAM Infra onderzoeken we of ook het wegdek hiervoor in aanmerking komt. Zonnepanelen en een behuizing ontwikkelen die zo dun zijn, dat het geheel op het wegdek kan worden geplakt.

Dat was een behoorlijke uitdaging voor BAM Infra en de Franse leverancier Wattway. Uiteindelijk werd de behuizing een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer. 'Omdat het zo dun is gebleven, hoeven wij de panelen alleen nog op het wegdek te plakken, zonder te frezen', aldus innovatieadviseur Ad van 't Zelfde van BAM Infra. Dat scheelt veel montagetijd en het asfalt blijft grotendeels intact. 'We maken alleen een sleuf voor de benodigde kabels.'

wattway afb

Vluchtstrook A2

Op de provinciale weg N401 bij Kockengen ligt sinds mei dit jaar al een strook berijdbare zonnepanelen. Deze wordt twee jaar lang getest. Nu begint er een tweede proef, ditmaal op een rijksweg: op een vluchtstrook van de snelweg A2. Van 't Zelfde: 'We zijn blij dat nu ook Rijkswaterstaat wil investeren in deze duurzame techniek en haar wegennetwerk beschikbaar wil stellen. Ze spelen zo een onmisbare rol in de doorontwikkeling.'

400.000 huishoudens

De rijbanen van N-wegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert nog veel geluid, vergeleken met ZOAB. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen. Maar Nederland is 20 miljoen m2 vluchtstrook rijk. Zou dat compleet zijn 'belegd', dan kun je jaarlijks wel 400.000 huishoudens van stroom voorzien. Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over 5 tot 10 jaar wellicht op grote schaal uit te rollen.


Projectsoort
Rijkswaterstaat innoveert
Thema
Leefomgeving, Wegen
Technology Readiness Level
TRL 5

Lees verder

Contact

Heeft u een vraag? Neem contact met ons op.