Prijsvraag randconstructies
Wanneer een automobilist van de weg raakt, kan het goed terugsturen worden bemoeilijkt door het hoogteverschil tussen tweelaags ZOAB (ZOABTW) en de berm. Daarom kiest Rijkswaterstaat gewoonlijk voor een 'getrapte toplaag' , waarbij de bovenste laag iets eerder ophoudt dan de onderlaag. Omdat voor een dergelijke constructie niet altijd voldoende ruimte is, is in de vorm van een prijsvraag gezocht naar een veilig alternatief.
Prijsvraag
Met een prijsvraag daagde het Innovatie TestCentrum (ITC) in 2017 de markt uit om innovatieve ideeën te ontwikkelen die van de weg geraakte weggebruikers in staat stellen zo veilig en schadevrij mogelijk de weg weer op te rijden. Het leverde 10 inzendingen op. Een onafhankelijke jury keek naar criteria als veilig kunnen terugkeren op de rijbaan, maar ook naar uitvoeringshinder, aanlegkosten, duurzaamheid en toepasbaarheid.
Nederlandse Frees Maatschappij met Esha Infra Solutions, KWS Infra, Bam Infra Nederland en Heijmans Wegen wonnen de prijsvraag. Eerstgenoemde koos ervoor om de rand van de tweelaags-ZOAB schuin af te frezen en na te behandelen met een seal-middel. De rest ging voor een constructie in de berm tegen de verharding aan, waarbij rekening is gehouden met de afwatering.
Definitieve rapportage
In 2018 zijn proefvakken met de winnende constructies op de A58 nabij Etten-Leur gerealiseerd. Met een testvoertuig heeft TNO vervolgens het veilig kunnen terugkeren, vanuit de berm via de randconstructie, op de rijbaan onderzocht. Ook is gekeken is naar de afvoer van hemelwater en hoe de producten zich houden bij langdurige belasting. In april 2019 wordt de definitieve rapportage verwacht. Bij een geslaagde uitkomst, volgt vrijgave van het product.
Contact
Heeft u een vraag? Neem contact met ons op.