Healroad


Healroad is de naam van een ontwikkelingstraject naar zelfherstellend asfalt. Het is een van de veelbelovende infrastructuurinnovaties, waarvoor in 2014 een consortium van Europese, Amerikaanse en Israëlische wegbeheerders geld bij elkaar legden. Dit droeg de naam Infravation en Healroad is daaruit voortgekomen.

Eén van de innovaties van Infravation was zelfherstellend asfalt, ontwikkeld door Heijmans Infra en de TU Delft in 2010. Hierna werd dit onder de projectnaam Healroad uitgediept met extra onderzoek.

Minder vaak vervangen

Zelfherstellend asfalt hoeft men slecht eens per 20 jaar te vervangen. Het gaat 5 jaar langer mee dan DAB (dicht asfaltbeton) en 2 keer zo lang als ZOAB. Deze techniek lijkt op termijn enorme kansen te bieden, om zowel te verduurzamen als kosten te besparen. Omdat het minder onderhoud vergt, zullen er minder files zijn.

VOOG.NL-410

Hoe werkt het?

Hoe werkt zelf herstellend asfalt? Bij het mengen van het asfalt voeg je warmtegeleidende staalvezeltjes toe. Zo kun je het asfalt, nadat het een aantal jaar is gebruikt, van binnenuit verwarmen door middel van een inductieverwarmer. Hiermee kan je bitumen, de belangrijkste component van asfalt, laten smelten. Zo smelten haarscheurtjes, die op termijn ontstaan zijn door verkeer dat eroverheen rijdt, dicht. Met het dichtsmelten hef je de interne slijtage- en degradatieverschijnselen op. Op kleine complexere onderhoudslocaties, zoals voegovergangen en smalle brugdekken zou het echt iets kunnen toevoegen, want er is minder vaak onderhoud nodig. Met het laten smelten van bitumen, reset het asfalt en het kan weer aan een nieuw leven beginnen.

Begin 2020 wordt er een test uitgevoerd die antwoord zal geven op twee vragen:

  • Wat is de milieu-impact van HEALroad?
  • Wat zijn de levenscycluskosten van HEALroad?


Betrokken partijen

Heijmans Infra, TU Delft, RWS Programma’s, RWS Projecten en Onderhoud, RWS Grote Projecten en Onderhoud.

Laatste ontwikkelingen

Er is een test gestart om meer informatie te verkrijgen over de levensduur, de levenscycluskosten en de milieuimpact van Healroad te krijgen. Hiertoe is in het gebied van RWS Zuid-Nederland een testvak aangelegd. Gedurende een aantal jaren zal er gemonitord worden.


Projectsoort
Rijkswaterstaat innoveert
Thema
Wegen
Technology Readiness Level
TRL 7