CIRCUROAD: ketensamenwerking als sleutel voor innovatie van duurzaam asfalt

Het programma CIRCUROAD richt zich op het verduurzamen van asfaltproductie. Het doel is om in 2030 30% van het fossiele bitumen (bindmiddel) in asfalt te vervangen door biobased alternatieven, met als uiteindelijk streven volledig biobased en circulair asfalt tegen 2050.

Programmamanagers Dineke van der Burg en Joop Groen delen hoe de wijze van samenwerken en vernieuwende rolverdeling bijdragen aan de volgende stap in de ontwikkeling en toepassing van duurzaam asfalt.

Ketensamenwerking als basis van succes

Recent zijn er 3 proefvakken gerealiseerd met biobased asfalt op InnovA58: het outdoor living lab van Rijkswaterstaat. Een enorme mijlpaal voor CIRCUROAD. Volgens Joop Groen is de ketensamenwerking het meest bijzondere aan dit programma. 'We werken samen met grondstofleveranciers, wegenbouwers, wegbeheerders en kennisinstellingen. Vanuit al deze disciplines brengen we expertise samen. Dat vormt echt de basis van het succes van dit programma.'cicuroad1

De ketensamenwerking omvat onder andere grote aannemers, alle 12 provincies en organisaties zoals BouwCirculair, die een groot netwerk van gemeenten vertegenwoordigen. 'Het meeste asfalt ligt bij gemeenten. Daarom zijn zij een belangrijke partij om aan te haken,' vervolgt Groen. Daarnaast dragen kennisinstellingen en onderzoeksorganisaties zoals TU Delft, Kiwa KOAC, TNO en Universiteit Utrecht bij met wetenschappelijke ondersteuning. 'Met al deze knappe koppen bij elkaar hebben we een enorme slagkracht.'

Gedeelde ambitie als drijfveer in samenwerking

De vooruitstrevende stappen van CIRCUROAD zijn mogelijk door de intrinsieke motivatie van de betrokken partijen. 'Je merkt dat alle partijen duurzaamheid belangrijk vinden en daar graag aan willen werken,' stelt Dineke van der Burg.

Een uitdaging in het begin was om alle partijen aan tafel te krijgen. 'Deze partijen zijn normaal concurrenten of werken vanuit een klant-leverancierverhouding' legt Groen uit. 'Ze kennen elkaar vaak nog niet. Dat vraagt om vertrouwen en wederzijds begrip. Het is iets wat moet groeien en tijd nodig heeft, maar ik denk dat het heel goed gelukt is. Het gezamenlijke doel van duurzame innovatie heeft hierin een sterke rol gespeeld.'

Van der Burg benadrukt het belang van de wijze van samenwerken: 'Het is essentieel dat alle partijen evenveel zichtbaar blijven om zo te zorgen voor evenwicht.' Groen vult aan: 'Als er frictie is, besteden we daar aandacht aan en bespreken we dat open met elkaar. Het mag af en toe wel eens schuren, zolang we het maar oplossen. Zonder wrijving geen glans!'

Gelijkwaardigheid binnen alle partijen als succesfactor

Rijkswaterstaat speelt een centrale rol in deze ketensamenwerking als host, maar niet als sturende partij. Dat is vernieuwend ten opzichte van eerdere projecten. 'Wij faciliteren en ondersteunen,' legt van der Burg uit. Zij is vanuit Rijkswaterstaat programmamanager van CIRCUROAD. 'Onze rol is het netwerk inzetten, de samenwerking structureren en processen valideren. We doen dat op basis van gelijkwaardigheid, wat essentieel is voor het succes.'

Volgens Groen heeft de keuze voor een faciliterende rol het vertrouwen binnen de keten vergroot. 'Rijkswaterstaat is voorzitter van de stuurgroep en heeft gewerkt aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de partijen, maar stelt zich verder gelijkwaardig op.' Van der Burg benadrukt: 'We zijn geslaagd in het vinden van een evenwicht, en dat maakt deze aanpak en samenwerking uniek.'

De volgende stap naar duurzame infrastructuur voor provincies en gemeenten

Vanuit CIRCUROAD worden stappen gezet naar een duurzame infrastructuur en biobased alternatieven voor wegverharding. CIRCUROAD maakt deel uit van de Innovatieagenda 2030 van Rijkswaterstaat. Het aanleggen van proefvakken op het wegennet is een belangrijke vervolgstap en vraagt om samenwerking met provincies en gemeenten.

Van der Burg: 'Om de betrouwbaarheid van het materiaal te garanderen, moet het op verschillende soorten wegen worden getest.' Daarom is een oproep gedaan aan provincies en gemeenten om hierin samen op te trekken. Van der Burg: 'Provincies en gemeenten zijn de wegbeheerders die aannemers opdracht geven. Die aannemers kunnen vervolgens met de materialen die binnen CIRCUROAD zijn ontwikkeld de proefvakken aanleggen.' Groen voegt hieraan toe: 'Gemeenten moeten dan net een geschikt project hebben, bijvoorbeeld wanneer ze een weg opnieuw moeten asfalteren of een nieuwe weg willen aanleggen.'

Als provincie of gemeente deelnemen aan CIRCUROAD?

Het samenwerkingsverband CIRCUROAD laat zien hoe partijen gelijkwaardig samenwerken aan duurzaam asfalt. Heeft jouw gemeente of provincie een geschikte weg om dit asfalt te testen in de Proeftuin Biobased Asfalt van BouwCirculair? Meld je dan aan op biobasedasfalt.nl! Wil je op een andere manier bijdragen aan CIRCUROAD? Kijk dan op de website voor meer informatie.

Innoveren voor een duurzame infrastructuur

CIRCUROAD is een voorbeeld van een innovatieve ketensamenwerking op weg naar een fossielvrije infrastructuur.

cicuroad2