Smart Patrol


Het programma Smart Patrol stimuleert innovaties in het scheepvaartverkeer- en watermanagement. Samen met de operatie, kennisinstituten en markt worden allerlei nieuwe technieken onderzocht om het werk van Rijkswaterstaat slimmer in te richten en sneller te maken. Rijkswaterstaat zet onder meer drones en slimme camera’s in.

RWS Droneteam

Het RWS Droneteam heeft inmiddels een gewaardeerde plaats binnen de scheepvaartoperatie. De maatschappelijke meerwaarde is door een businesscase met 3 scenario’s ruimschoots aangetoond.

drone

Drone2Go

Drone2Go is een  traject waarin we samen met de markt en kennisinstellingen onderzoeken hoe Rijkswaterstaat automatisch vliegende drones kan inzetten. De ambitie is een autonome en op afstand vliegende drone die 'as a service' geleverd kan worden. Deze drone is dan inzetbaar op meerdere vaste locaties, voor diverse partijen (autonome drone uit de box bij bijvoorbeeld bestaande verkeersposten/-centrales). Samen met andere first responders (Politie, Brandweer, ILT Aerosensing en NVWA) stimuleren we deze ontwikkeling en daarmee ook de Nederlandse dronesector. Door hierin gezamenlijk op te trekken, creëren we nóg grotere meerwaarde. Om deze ambitie op een veilige en verantwoorde manier te bereiken, wordt in kleine stappen getest en geoefend op het praktijkgebied Nijmegen-Tiel.

Overzichtsbeeld

In de 'Challenge Overzichtsbeeld' werden marktpartijen uitgedaagd om te komen met oplossingen die het werk van de operator nóg veiliger maken. Tijdens een kortdurende proef, die eind 2019 plaatsvond, werd door de winnaar één overzichtsbeeld gepresenteerd waarop de hele kolk in één beeld zichtbaar was. Bij Sluis Heel wordt op dit moment een verdiepend experiment gehouden om de technieken op een grotere sluis en voor een langere periode te beproeven.

geul

Detectie

Bij de 'Challenge Detectie' gingen marktpartijen in oktober 2020 de uitdaging aan om met oplossingen te komen om afwijkingen op objecten, zoals bruggen en sluizen, te detecteren met behulp van slimme technieken, zoals sensoren en camera's. Bij de brug bij de Biesboschsluis wordt moment een verdiepend experiment gehouden om de technieken voor een langere periode te beproeven.

Risicopredictie op vaarwegen

In 2022 wordt een model om de risicovolle momenten op vaarwegen te voorspellen getest. Dit gebeurt aan boord bij de RWS patrouillevaartuigen in Dordrecht. Het doel is het effectiever en risicogericht inzetten van patrouillevaartuigen.


Projectsoort
Niet van toepassing
Technology Readiness Level
TRL 4, TRL 5, TRL 6