Toelating automatische voertuigen mogelijk maken
Automatisch rijden is volop in ontwikkeling. Moderne auto’s met slimme systemen kunnen al veel taken van automobilisten overnemen of hierbij ondersteunen. Bijvoorbeeld in de rijstrook blijven, afstand houden tot de voorligger, gevaar herkennen en ingrijpen. Automatisch rijden kan ons verkeer op termijn veilig en efficiënter maken. Hoewel voertuigsystemen zeker kansen bieden, zal het wel nog jaren duren voordat ze de volledige rijtaak van mensen kunnen overnemen. Rijkswaterstaat bereidt zich voor op automatisch verkeer en schept samen met het ministerie Infrastructuur en Waterstaat, RDW en CBR de randvoorwaarden om automatische voertuigen toe te laten op de Nederlandse wegen. Dit gebeurt vanuit de Nationale Taskforce ADS (Automated Driving Systems).
De Taskforce ADS is opgericht om automatische voertuigen verantwoord te introduceren in het mobiliteitssysteem. De RDW is in de Taskforce gericht op de beoordeling van de internationale technische eisen die gesteld worden aan zelfrijdende voertuigen. Rijkswaterstaat focust zich binnen de taskforce op het veilig gebruik in het verkeer op snelwegen. Waar voertuigen (nog) niet veilig kunnen rijden stellen we als wegbeheerder aanvullende eisen aan de toelating, bijvoorbeeld door het uitsluiten van tunnels. Ook verkent Rijkswaterstaat of we kunnen bijdragen aan het oplossen van beperkingen die zelfrijdende voertuigen ondervinden. Dit kan door kleine aanpassingen te doen aan de weginfrastructuur, maar vooral door het aanbieden van data over de actuele verkeerssituatie op de weg (bijvoorbeeld gegevens over incidenten en werkzaamheden).
Testen
De Taskforce is bezig met de benodigde aanpassing van de wet- en regelgeving om zelfrijdend mogelijk te maken in Nederland, inclusief het kunnen uitvoeren van testen op de openbare weg. Dit gaat over alle vormen van zelfrijdend vervoer (autonome OV bussen, robotaxi’s, autonome trucks etc.).
Op korte termijn worden al aanvragen verwacht van fabrikanten om zogenaamde “Level 3” systemen te testen op snelwegen in Nederland, ook wel ALKS genoemd (Automated Lane Keeping System). De meest geavanceerde vorm van ALKS neemt de rijtaak volledig van de bestuurder over door automatisch afstand te houden tot de voorligger en automatisch van rijstrook te wisselen (bij een maximale snelheid van 130 km/u). In Nederland is dit nog niet toegestaan, maar in Duitsland mag het systeem al (beperkt) gebruikt worden. De Taskforce voert testritten uit in Duitsland om alvast ervaring op te doen met deze systemen. Hierbij kijkt de RDW vooral naar de techniek in de auto. RWS en CBR wil vooral weten hoe deze voertuigen zich gedragen in het verkeer.
Rijkswaterstaat voert ook eigen pilots uit. Zo test RWS een systeem waarbij ca. twee tot vier vrachtwagens een peloton vormen (truck platooning). Alleen het voorste voertuig heeft hierbij een actieve chauffeur, de rest van de vrachtwagens volgt automatisch met behulp van een geavanceerde vorm van cruise control. RWS test hoe dicht de vrachtwagens op elkaar kunnen rijden en wat dit betekent voor de verkeersveiligheid op internationale goederencorridors.
Alle recente proeven en de lessons learned zijn door RWS gepubliceerd. Bekijk het testoverzicht.
Meer lezen?
Bekijk het e-zine over Automatisch Rijden en de Whitepaper, waarin het standpunt over automatisch rijden van RWS verder wordt toegelicht.